Logo

Interview med Jens Johansen

[ Af Lena Bøttger Pirchert og Jens Johansen ]

Et af de steder, hvor HYPNOSE INSTITUTTET blev inviteret til at holde foredrag, var Mensa (Forening for særligt intelligente mennesker). Jens Johansen oplevede til foredraget, at han som erhvervsleder, kan få et stort udbytte af at tage HYPNOSE INSTITUTTETs uddannelser. Han tilmeldte sig straks til næstkommende hold.

Hans forventninger blev mere end indfriet.

Hvem er du?

Jeg hedder Jens Johansen, jeg er 38 og sidder i direktionen hos Brdr. A & O Johansen A/S, med ansvaret for forretningsudvikling.

Hvordan hørte du første gang om Hypnoseinstituttet og uddannelserne ?

Det gjorde jeg under et foredrag Ludmila holdt for mensa.

Hvilke tanker havde du om området?

Jeg syntes det (NLP) lød spændende, men kendte i øvrigt kun meget lidt til området, så du kan vel sige, at jeg primært var nysgerrig. Og hypnose kendte jeg intet til, ja – altså udover det man ser på TV, altså show hypnose.

Med hvilke forventninger/ønsker valgte du at starte på uddannelsen?

Faktisk tilmeldte jeg mig uddannelsen umiddelbart efter foredraget. Selve uddannelsen startede et par dage senere, så de helt store forventninger nåede jeg simpelthen ikke at bygge op.

Når jeg handlede så hurtigt var det simpelthen fordi kombinationen (NLP + hypnose) virkede så rigtigt på mig.

Ved på den ene side at anlægge en meget pragmatisk og logisk synsvinkel omkring psykologien, altså NLP, og på den anden at tilbyde en uhyre effektiv måde at integrere på, altså hypnosen, derved har man efter min opfattelse, opnået den noget nær perfekte uddannelse.

Hvordan oplevede du uddannelsen i forhold til dig selv og din udvikling ?

Jeg er helt overbevist om, at for at være noget for andre, bli’r du først nødt til at være noget for dig selv. Netop derfor er den personlige udvikling noget jeg fokuserer meget på.

Den udvikling jeg har gennemgået i løbet af det ca. halve år uddannelsen løb, har været stor. Ikke nok med at jeg har fået en masse indsigter, jeg har også fået en stribe værktøjer til at integrere dem med.

For mig har målet med uddannelsen været at blive et mere helt menneske for derigennem blandt andet at blive en bedre leder. Det mener jeg har lykkedes, men mine omgivelser er jo nok de bedste til at bedømme det! *S*.

Hvilke metoder og indsigter lærte du på første del og hvordan bruger du dem - både privat og professionelt ? / På hvilken måde benytter du hvad du har lært i dit nuværende arbejde?

Hvilke metoder og indsigter jeg lærte på første del bli’r nok for meget at komme ind på her *S*, men hvordan jeg bruger dem….

Først og fremmest har NLP forudsætningerne været med til at forbedre mine relationer til andre, specielt i situationer, hvor der tidligere nemt har kunne opstå konflikter.

Dernæst har det været en stor befrielse at slippe af med mange af mine begrænsende overbevisninger. I dag virker det helt selvfølgeligt og naturligt ikke at gå og slæbe rundt på sådan noget skidt, men i min situation var jeg faktisk ikke opmærksom på flere af dem og hvor meget de begrænsede mig. Og så er det jo ikke ligefrem nemmere at få renset ud i dem.

Endeligt har uddannelsen givet mig mulighed for at hjælpe andre, både privat og specielt professionelt. Min erfaring, når jeg arbejder med ledere og medarbejdere, er at det yderst sjældent er evner eller viden der er hæmskoen i en given situation, men at det derimod oftest er begrænsende overbevisninger der er problemet.

Hvordan har reaktionerne fra dine omgivelser været ?

Faktisk lagde min omgivelser mærke til at jeg forandrede mig før jeg selv var bevist om det. Det var en underlig oplevelse men jeg hørte det fra flere sider, også fra mennesker der intet vidste om at jeg var i gang med en ny uddannelse. For mig blev det et slags bevis for at det ubeviste nemt og enkelt kan lære nyt og integrere ny viden uden at du nødvendigvis er bevidst om det.

Hvilke forventninger og ønsker har du, for dit valg om at uddanne dig videre som master?

Det er nemt at svare på.

For det første for endnu bedre at integrer den viden jeg dels fik på grunduddannelsen.

For det andet at fortsætte den personlige udvikling, ved at lære nyt. For hvis man ikke er under udvikling er man så ikke under…afvikling?